FRUITS CHOCOLATE TART - masam manis f

Breaking

May 11, 2012

FRUITS CHOCOLATE TART

Assalamualaikum

Salam sejahtera kepada semua yang masih sudi lagi menjenguk-jenguk dapur Masam Manis ni..
Apa khabar semua? Harapan dan doa sentiasa mengiringi di hari Jumaat yang barakah semoga amalan sentiasa diterima dan di permudahkan setiap urusan dalam redaNya..

Bersiaran sekali lagi di hari Jummat.
Kali ini ita datang bersama coklat..
Suka coklat tak??
Mestilah suka kan.. Ita adalah insan yang amat mengemari coklat. Tapi masa ita remaja ita pantang makan coklat.. sebab setiap kali ita menjamah coklat pasti akan timbul jerawat yang aduh! payah untuk dirawat.. Kerana takut muka ibarat bulan penuh.. hehe ita tidak sentuh coklat sehinggalah bertemu suami ita.. Pada masa itu ita dapat hadiah coklat dari secret admire.. haha ada juga secret admire kan.. walaupun.. yaaaa.. adoooo ^_*
Bila dapat aje coklat tu.. adoiii.. ita tak fikir pun siapa yang bagi.. yg ita tau.. ita nak makan.. haha buruk perangaikan..


Kita ni suka aje makan coklat.. tapi tau tak khasiat dan kebaikan serta fungsi dan bahan yang terdapat dalam coklat tu..
Nak tau rahsia coklat?? Jom kita singah blog sifu coklat di SINI
Sebenarnya esok ita akan menghadiri kelas coklat Chef Amer, jadi sebelum masuk kelas kenalah buat ulang kaji dulu.. takut2 nanti bila sifu soal terketar-ketar pulak nak menjawab.. hehe

Minta izin ye Chef ita copy rahsia coklat chef di sini..


COKLAT BAHAN DAN FUNGSI
By : Chef Amer
Rujukan : Bila Chef Amer Berbicara

Seperti yang sedia maklum, coklat terdiri dari gabungan massa koko, lemak koko, gula dan susu tepung dengan lecithin dan vanillin bergantung kepada jenis coklat – Coklat Gelap / Coklat Susu / Coklat Puith.
Ciri dan rasa sesuatu coklat sangat bergantung kepada adunan bahan-bahan yang diterangkan seperti di bawah :

Massa Koko :
  • Menentukan rasa utama karektor sesuatu coklat.
  • Lagi tinggi kandungan massa koko, lagi kuat dan pahit rasanya.
  • Lagi tinggi kandungan massa koko, bermakna lagi kurang kandungan gula dan lagi kurang kemanisannya

Oleh itu, sumber atau asal massa koko dari jenis dan negara mana akan menentukan kekuatan rasa sesuatu coklat. Secara amnya, massa koko yang berasal dari Malaysia, memberikan rasa coklat yang agak sederhana dan sedikit masam disebabkan cuaca dan tanah kita yang agak berasid.  Massa koko yang agak baik datangnya dari Benua Afrika seperti Ghana, Ivory Coast, Cameroon dan yang sewaktu dengannya, rasa massa koko dari Benua Afrika ini agak kuat dan tidak berasid.  Massa koko yan terbaik datangnya dari negara Benua Amerika Selatan seperti Venezuela, Colombia, Mexico dan Madagascar. Kebanyakkan koko yang ditanam di sana adalah dari jenis ‘Criollo’ iaitu klon koko yang terbaik sekali kerana menghasilkan massa koko yang sangat kuat rasa coklatnya, harum, lembut dan halus. Malangnya, pada masa ini penghasilan koko terbaik ini hanya dapat menampung kurang dari 5% dari permintaan koko dunia.  Faktor utama adalah disebabkan oleh saiz ladang yang semakin mengecil, petani bertukar kepada tanaman lain dan pencemaran udara serta tanah. Ini menyebabkan harga massa koko Criollo ini sangat mahal dan sukar diperolehi.


Inilah sebab utama kenapa coklat berbeza rasa dan harganya. Contoh yang paling mudah adalah coklat jenama ‘Cadbury’. Saya kira tentu ramai yang telah menikmati bagaimana rasanya coklat ini, tetapi…pernahkah anda bandingkan rasa coklat Cadbury yang dikeluarkan di Malaysia dengan coklat Cadbury yang dikeluarkan di Australia atau UK. Tentu rasanya jauh berbeza, juga harganya. Kenapa..???. Cadbury Malaysia banyak menggunakan massa koko dari Malaysia sedangkan Cadbury Australia dan UK banyak menggunakan massa koko dari Afrika dan Amerika Selatan yang mana harga pasarannya lebih mahal.


Lemak Koko :
  • Mempengaruhi sedikit rasa tetapi memberikan tekstur yang berkilat, patahan dan karektor mencair.
  • Sungguh pun rasa massa koko dari Malaysia adalah sederhana, tetapi ciri dan karektor lemak koko dari Malaysia adalah yang terbaik di dunia dan menjadi pilihan utama pengeluar coklat terbaik dunia.
Kelebihan utama lemak koko asli adalah akan mencair pada suhu badan iaitu 37°C – 38°C, sebab itulah coklat akan terus cair sebaik sahaja diletakkan di dalam mulut dan coklat tidak dibuat menggunakan lemak haiwan.

Gula :
  • Memberikan rasa manis yang bertindak menyeimbangkan rasa pahit dari koko.
  • Secara umunya, kandungan gula adalah antara 30% – 60%, bergantung kepada jenama dan pengeluarnya.
  • Gula yang selalu digunakan adalah Sukrosa yang diperolehi dari tebu atau ubi beet dan digantikan dengan gula tiruan untuk pembuatan coklat diabetik.
Di sini sekali lagi faktor harga dan kualiti coklat berkait rapat.  Coklat yang kurang manis dan kuat rasa coklatnya tentunya lebih mahal (kerana peratus kandungan massa koko yang tinggi), sedangkan kebanyakkan coklat murah, sangat manis kerana kandungan gulanya boleh mencapai sehingga 60% – banyak tu…

Susu :
  • Memberikan rasa lemak dan berkrim, disukai ramai.
  • Mempengaruhi tektur keras, lemak susu akan melembutkan tektur coklat.  Oleh itu coklat susu lebih lembut dari coklat gelap.
  • Kandungan susu adalah 12% – 32% dari kandungan coklat susu.
  • Digunakan dalam bentuk serbuk samaada susu skim atau penuh krim.
Rasa coklat juga dipengaruhi oleh cara susu serbuk diproses dan asal susu atau lembu itu sendiri. Rasa susu dari lembu yang makan rumput di Australia atau New Zealand, tentulah berbeza dari rasa susu yang lembunya makan rumput di Swisszerland atau Amerika. Ini lah juga puncanya rasa coklat yang dikeluarkan di Australia (Dove / Cadbury), berbeza dari coklat dari Swisszerland ( Lind’t / Toblerron) dan America (Hershey / Mars).

Lecithin :
  • Sangat penting dalam pengaruhi ciri kepekatan coklat.
  • Lecithin yang digunakan adalah dari sumber kacang soya dengan had sebanyak 0.7% sahaja.
Lecithin tidak memberikan sebarang rasa tetapi banyak mempengaruhi kepekatan. Fungsi utama lecihin adalah melincirkan atau mencairkan tektur coklat.


Vanilin / Vanila :
  • Bertindak memperasakan coklat dengan kadar 0.5% sahaja.
  • Vanilin iaitu serbuk perasa vanila paling banyak digunakan, tetapi ektrak vanila asli juga digunakan bagi pembuatan coklat premium.
  • Vanilla yang terbaik datangnya dari Madagascar dan harganya boleh mencecah sehingga RM3000 sekilogram.
Kesimpulannya, rasa dan kualiti coklat sangat bergantung kepada bahan dan sumber mana ia di perolehi juga berkait rapat dengan faktor harga.  Coklat yang diperbuat dari bahan terpilih dan terbaik tentunya ada nilai atau harga yang perlu dibayar. Berbangga lah, coklat Malaysia adalah antara coklat yang lebih baik kualiti dan rasanya berbanding coklat yang dihasilkan dari Indonesia atau Filipina.
Kita sebagai pengguna, jangan lah hanya melihat coklat pada warnanya sahaja, memanglah warna coklat sama sahaja – Coklat, tetapi ambil kira lah juga rasa dan sumbernya. Ambil lah tahu coklat blok apa yang digunakan ? koko mana yang digunakan ? dan negara mana yang keluarkan..?
Sekiranya kita mementingkan rasa dan kualiti coklat yang kita makan, kita juga mesti bersedia untuk membayar nilai apa yang kita makan itu. Akhir kata ‘ Tepuk dada, tanya selera, bayar harganya’.

Jom kita buat coklat!


FRUITS CHOCOLATE TART

250 gm coklat gelap kompaun ~ dicairkan
Buah-buahan segar
Acuan cawan kecil ~ ita guna silicon

Filling
250 gm cream cheese
1/4 cawan gula kastor
50 gm Non Dairy Whipping Cream

Pastikan acuan benar-benar kering sebelum diisi coklat ( boleh gunakan alat pengering rambut )
Mula-mula kita cairkan coklat secara double boiler.
Ita cairkan juga sedikit coklat putih untuk memberikan corak marble
Ita sapukan sedikit coklat putih dalam acuan cawan kecil, kemudian tuangkan pula coklat  gelap kompoun yang telah cair tadi ke dalam acuan.
Ratakan coklat
Hentak-hentak sedikit acuan untuk mengeluarkan gelembung udara
Terbalikkan acuan untuk mengeluarkan semula lebihan coklat ~ terbalikkan dalam bekas coklat tadi
Biarkan sebentar
Sejukkan dalam peti ais
Jika terlalu nipis ulang semula langkah tadi sehingga dapat ketebalan yg diinginkan
Keluarkan coklat daripada acuan.

Satukan cheese dan gula halus dan pukul hingga sebati dan bercream
Pukul Non Dairy Whipping hingga kental
Satukan kedua bahan tersebut dan kaup balik adunan hingga rata
Masukkan adunan dalam piping bag, dan paipkan dalam cawan coklat
Hiaskan dengan buah-buahan segar
Sejukkan dalam peti ais hingga krim mengeras
Sedia dinikmati.

* Boleh juga kalau nak letak inti kastard.
Kalau filling cream cheese tak boleh letak kat luar lama ye.. kalau kastard boleh dan sesuai juga buat gift.. kot untuk hari Ibu atau hari guru









24 comments:

Qasey Honey said...

asslm Kak Ita cayangggg...wah akak terpegun sekejap tgk tart coklat tu...sgt kagum dgn idea akak yg amat kreatif ni...QH nk amik resepi ni yer...nmpk sedap sgt tu haa...sedap dimakan sejuk ni...

asyifamustaffa said...

Salam K.Ita...
nmpk mewah coklatnya...+ mkan dgn buah tu...kurang la skit rasa muaknya tu...
nmpk sungguh sedap..! K.Ita mmg kretip lah ...:)

Mas said...

thanks kak ita cayang atas info2 tu....
berguna sangat...
hmm..mengeliurkan betoi tengok fruit choc tart...
sedapppppppp.........

damiarissa said...

cokletttt...mmmm....yummmyyy...

aza shafiza said...

Arghhhh.......xtahan tengok nye....

dapurCikWan said...

Salam jumaat kak ita..gojes la tart kak ita,,1st time cikwan tengok tart yang rich macam tu...heaven bila dalam mulut.. =)

Fafau de Craft ( Zana ) said...

Aduhh Sis...dugaan di hari jumaat..sedapnyaaa..uwaaa

mashitah said...

kak ita terliuhnya saya, ari nie saya puasa......klulah dpt mamam skrg bestnya......10 bintang utk menu ini...

fazian.batrisyia said...

mak aii...geramnye nengok nih...tak boleh jadik nih..ada lagi tak kat umah...nak skit...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

samalah masalah dgn saya, makan choc sikit jer tumbuh jerawat.. tapi kalu dapat tart choc Kak Ita ni, jerawat pu jerawatlaaa.. hahaha

makcikkantin said...

Salam singgah.....terpegun saya...amat kreatif...syabas

rahel said...

Salam Kak Ita...
Adoiii..cantek banget tat itu...yang di atas botol tu utk Rahel la kan..hehe..suke sangat..

ummiaisyah said...

salam kak ita...tat itu sungguh gojes! cu sesangat!

Cheq Sue said...

salam kak ita... sentiasa terpesona bila terjah ke sini... cantik betul hasil air tangan akak, sikit pun tak comot...sayang nak makan

Ummi said...

Ita cayangggg....as alwaysss...everything looks perfect and stunning dear!! Here wishing you Happy Mother's Day....meh sini 3 ketuii choc tart tuu.. ^__^

Nina Mirza said...

As'salam Kak Ita ....

Cantik nyerr !! dok tenunggg, sayang lak nak jamah
hehehe . . .

Kak Ita paling suka coklat brand apa utk makan?
Dan barand apa paling suka utk masakan/dessert/cake?

Imma Yusri said...

Assalam Kak Ita...
Saya Imma.. Peminat akak berserta masam manis.
saya selalu amek dan print resepi dari blog akak. tp x penah minta izin...
jadi di kesempatan ini sy nak minta izin akak yer, utk ambil resepi2 akak disini ek... hehehe

Oopss_RaRaRieta said...

salam...
wahhh,,,nmpak sdap n menarik..
hehehe.....saya pon nk copy rahsia akk ni yew... :)

Miamore said...

OMG... cantiknya the colors... the taste must be good too.... paling suka tgk gmbr2 dr blog u ni... very professional looking... n yg paling penting tk kedekut ilmu...

hana said...

cantiknyer kak! rasa nak geget skrin lappy nih...

MalizaMah said...

sedap nyer.... mak ai...
serius tergoda.

quinnie said...

cantik nya kak..suka tengok...:)

Nur-nba said...

Terliur melihat fruit choc ni.. Mesti cuba.. :) Tq atas perkongsian ni.

OmEi said...

Assalamua'laikum kak ita..

Boleh saya mencuba resepi dalam blog ni..minta izin yaa..sangat sedap semuanya..saya suka mencuba sebab saya sangat suka memasak...terima kasih banyak yaa... :)

Post Top Ad

test