KEK POS MALAYSIA - masam manis f

Breaking

Jan 14, 2014

KEK POS MALAYSIA


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua.
Ini adalah projek kek yang sempat ita siapkan hari ni. Tema kali ni cukup menarik!
Mungkin jaran-jarang di antara kita yang membuatkan kek untuk Pos Man. Sebenarnya jasa mereka cukup tinggi nilainya. Ia adalah seorang pemegang amanah dan setiap hari menyampaikan amanah kepada penerimanya. Betapa besar pengorbanan mereka yang bekerja tidak kira panas terik Sang Mentari mahupun kuyup di simbahi hujan.

Ita berasa sangat bertuah bila di berikan peluang untuk membuat kek untuk posman ini. Kek yang di minta oleh seorang isteri buat suami tersayang.. yang bucuk.. bucuk katanya.. hehe


Inilah cabaran bila kita diberikan peluang sebegini.
Ada yang bertanya di mana ita dapat idea dalam mendekorasi kek.
Ita rasa inilah cabaran yang di hadapi oleh mereka yang berkecimpung dalam bidang ini. Sentiasa ingin tampil dengan idea baru dan segar adalah idaman setiap pengiat seni. Seni itu indah.. seni itu iluisi.. walaupun hanya berseni di atas sebuku kek, tapi kepuasannya hanya mereka yang betul-betul memahami sahaja yang benar-benar mengerti.

Idea.. idea.. idea.. itulah yang sering ita ucap setiap kali ita kekeringan idea.. Memang kadang kala ita juga ketandusan idea dalam merialisasikan impian mereka. Ita hanyalah manusia biasa.. lagi naif.. sebagai manusia dan hambaNya.. ita hanya mampu bersyukur sekiranya ita dapat laksana tugasan yang ita galas.


Memang payah nak puaskan hati semua.. lebih-lebih lagi bila berususan dengan mereka yang terlalu demand. Selera kita tak sama dan tak serupa.. ada yang kita suka orang tak suka.. ada yang orang suka kita pula.. adoiii... tak suka.. tak suka.. tak sukalahh...

Ita pilih pendekatan yang cukup simple.. Ini cara ita.. kalau suka ita bersyukur.. kalau tak suka.. ita nak buat macam mana.. terima semuanya dengan fikiran dan minda yang terbuka.

Jadi orang seni ni bukan mudah. Idea kita bukan boleh di rancang. Kadang-kala ia datang secara sepontan. Ada masa dia tak datang terus.. itu yang paling di takuti..
Biasanya idea ita datang last minute. Itu yang amat sukar untuk ita merancang.


Kalau pelanggan bagi idea macam mana yang mereka nak, itu adalah sedikit meringankan.. tapi ita cukup berhati-hati.. ita biasanya tak mahu ikut bulat-bulat walaupun mereka kata nak sama sebijik macam kek asal. Ini adalah cara ita, ita amat menghornati hasil kerja mereka.. hasil kerja mereka janganlah kita cetak rompak.. kita boleh ambil idea tersebut dan olah menjadi hasil sentuhan kita.. walaupun ianya nampak sama tapi dari sudut lain ianya tampil berbeza.

Ita berpegan pada kata-kata yang sering bapa ita ucapkan.. " kalau nak diri kita di hormati dan di hargai.. kita haruslah menghormati dan menghargai orang lain..


Untuk kek posman ni cabaran ita adalah apabila nak membuat logo Pos Malaysia. Kerana ianya terlalu halus.. memang cabaran sungguh.. lebih-lebih lagi penglihatan yang kian hari kian kabur dek faktor umur yang semakin hari semakin meningkat.


Customer ita inginkan kek dihiasi figurine suaminya seorang yang bekerja di Pos Malaysia. Berlatar belakangkan pejabat Pos Daya Bumi. Van Pos Malaysia berada di sisi suami yang sentiasa setia berkhidmat.
Ita cuba sedaya mungkin untuk hasilkan apa yang diinginkan.. berpandukan gambar yang dikirimkan ita cuba melakar wajah sang suami, biarpun tidak benar-benar serupa.. janji ada iras-iras pada ita sudah cukup memadai.. Ita cuma tak dapat masukkan Pejabat Pos Daya Bumi kerana ita tidak mahu kek terlalu nampak semak dan sarat. Ita gantikan dengan peti surat dan sampul surat untuk melengkapkan lagi jalan ceritanya..

Ita hanya memilih 3 warna asas, putih merah dan biru sepadan dan sinonim dengan warna tread mark persuratan berabad lamanya.. Ita mahukan kek tampil eksklusif dan tidak terlalu keanak-anakkan kerana ini adalah kek untuk suami tersayang.. Biarlah kek ini menjadi pengerat hubungan kekeluargaan mereka dan akan menjadi satu memori dan kenangan terindah buat mereka sekeluarga..




7 comments:

Aqilah Azmi said...

subhanallah comelnyaaa merah biru ahahah pos laju gitewww hihihi

Aqilah Azmi said...

congrats kak hihihi <333

cikla said...

comelnya kak ita....sesuai je watak pos tu huhuhu

mamamya said...

adoiii ada jugak ke yg x suka dgn hasil tgn akak yg halus berseni tu? mungkin org tu x pandai menilai seni kut kak...xpe, ikut gerak hati akak je, kalau kita buat ikhlas org yg tengok ni boleh rasa dan nampak tau. :)

Yasir said...

Hello, my name is Chris, with Dawn Star Press. We recently published an eBook that seems like it would be a good topic for your blog, and I was wondering if you would be interested in a free copy in return for a mention or entry in your blog. If so, please respond to chris@dawnstarpress.com with what format you would prefer to receive it in. The book is KNOW ENOUGH: Ethnic Cuisines, a common man's guide to food from around the world and the cultures that created them.

Unknown said...

what I can say is...WOW!

Baiti Jannati said...

Mmg tabik spring la kt kak ita..cantik sgt..

Post Top Ad

test