Sherlock Holmes Cake - masam manis f

Breaking

Feb 23, 2014

Sherlock Holmes Cake


Sebenarnya banyak yang ita tak tahu tentang cerita bersiri ini. Al maklumlah ita ni bukanlah peminat tegar talivision. Tengok TV pun jika ada cerita yang menarik dan pelakunnya pula yang ita minat. Kebiasannya ita hanya tonton berita sahaja.

Rupanya cerita bersiri ini sangat popular dan merupakan cerita siri penyiasatan yang boleh dikatakan sering di nati-natikan kemunculannya oleh peminat tegar cerita ini. Katanya cerita ni bersiaran di Astro 701 dan pernah juga di filemkan dengan pelakon yang berlainan pada tahun 2009 dan 2011. Yang di TV pula katanya dah masuk season ke 3. Mungkin ita akan fikirkan untuk menontonnya pula satu hari nanti.. urmmm... takut pula terjebak nanti tak siap semua kerja ita di rumah ni..


Sherlock Holmes adalah suatu watak penyiasat fiksyen pada penghujung abad ke-19 dan awal abad ke-20 yang terbitan kemunculannya yang pertama berlaku pada tahun 1887. Dia telah dicipta oleh pengarang dan doktor terkenal berbangsa Scotland Sir Arthur Conan Doyle. Holmes terkenal dengan kebolehannya menggunakan logik dan pemerhatian pintar untuk menyelesaikan kes. Dia mungkin merupakan penyiasat fiksional paling terkenal, dan sememangnya merupakan antara watak sastera yang paling dikenali secara universal.


Conan Doyle telah menulis empat novel dan lima puluh enam cerita pendek mengenai beliau. Hampir kesemuanya telah diceritakan oleh rakan dan penyusun biografi Homles, Doktor John H. Watson dengan pengecualian dua yang dicerita oleh Holmes sendiri dan dua lagi oleh orang ketiga. Cerita-cerita ini mula muncul dalam majalah bersiri The Strand dan berlarutan sehingga 40 tahun. Bentuk terbitan ini merupakan kebiasaan di England pada masa itu: Karya-karya Charles Dickens diterbitkan melalui cara yang sama. Cerita-cerita ini merangkumi garisan masa dari tahun 1878 sehingga 1903 dengan satu kes terakhir pada tahun 1914.


Sherlock Holmes menggelarkan dirinya sebagai "penyiasat rundingan", satu pakar yang dibawa campur tangan dalam kes-kes yang terbukti terlalu sukar untuk penyiasat (biasanya berstatus rasmi) yang lain. Selalunya dia boleh menyelesaikan suatu masalah tanpa meninggalkan rumah sekalipun. Secara semulajadinya aspek ini diminimakan dalam cerita-cerita sendiri, yang lebih difokuskan kepada kes-kes lebih menarik yang memerlukannya melakukan kerja penyelidikan. Dia mengkhusus kepada penyelesaikan kes-kes aneh dan tidak biasa menggunakan kuasa luar biasanya dalam pemerhatian dan pemikiran logikal, serta sering menunjukkan kebolehan-kebolehan ini kepada pelanggan baru dengan membuat kesimpulan-kesimpulan langsung mengenai personaliti-personaliti dan aktivi terbaru mereka. Strategi pemasaran mudah ini sangat jarang tidak menimbulkan kesan dan membina keyakinan dalam perkhidmatannya


Sir Arthur Conan Doyle menkreditkan konsepsi Holmes pada gurunya di fakulti perubatan Universiti Edinburgh, iaitu pembedah dan detektif forensik terkenal, Joseph Bell. (Sains forensik merupakan bidang yang masih baru pada ketika itu.) Tetapi beberapa tahun kemudian Bell menulis kepada Conan Doyle, "Anda sendirilah Sherlock Holmes dan anda sendiri mengetahuinya" .
Holmes dinamakan sempena Oliver Wendell Holmes yang dikagumi Conan Doyle, dan seorang pemain kriket Inggeris bernama Sherlock,  tetapi sesetengah nota awalnya memberikan namanya sebagai Sherrinford Holmes.


Waah! menarik juga intronya..padanlah diminati ada novel, difilemkan dan ada juga di tayangkan bersiri di kaca TV.

Sherlock Holmes yang di Astro ni lain sikit sebab menunjukkan Sherlock Holmes di zaman moden bukannya 19th century. Watak Sherlock Holmes tu memang versatile zaman-berzaman dari cara berpakaiannya , interaksi dan pemikirannya.
 
hehe..sorry lah belahan rambut Benedict Cumberbatch tu tersilap pulak.. haha macam mana pulak boleh sebelah kiri pulak.. kena tiup angin agaknya..
Berbalik pada cerita Sherlock Holmes Astro tu, apa yang menjadikan watak tu terus hidup sebab mungkin lakonan pelakon tu sendiri, Benedict Cumberbatch sebagai Sherlock Homles dan Martin Freeman sebagai Dr. John watson. 
 
Ramai yang menyukai cerita ini kerana versi ini sangat seronok di tonton kerana mengambarkan kehidupan  Mr Holmes di zaman IT
 
 
Bila di beri kepercayaan untuk membuat kek ni.. pertama sekali ita blank
Cerita apa ni.. tak pernah tengok.. lah pulak. Nak cakap kat customer ita segan lah pulak. Mujur dia banyak membantu dengan memberikan ita beberapa gambar untuk ita jadikan idea dalam menghasilkan kek yang di tempah istimewa untuk adik tersayang.

Ita juga cuba google dan dapatkan beberapa info untuk jadikan ilham dalam hasil karya ita kali ini. Tak banyak kek Sherlock Holmes yang dapat dijadikan contoh rujukkan. Dengan beberapa rujukan dan menonton sedikit sedutan cerita ini maka terhasilakn kek yang ita harap dapat mengembirakan hati penerimanya yang merupakan peminat tegar rancangan bersiri ini.
 
Kepada Birthday Girl.. Happy Birthday to you dear.. dan kepada abangnya terima kasih kerana masih lagi sudi tempah kek dengan akak.
 


 

11 comments:

Gee® said...

Terpesona....

Miss N said...

my fav series. hihi..
kalo sherlock holmes yg baru ni, sikit je episod dia. satu season ada 3 episod je. lambat betul nak tunggu next season kuar, selalu 1-2tahun baru kuar season baru.

makcikkantin said...

Kalau Gee terpesona....makcik kagum! Sangat kagum

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Iman dah pesan dgn saya, jgn lupa order Kek Wartawan utk Babahnya dgn Aunty Ita, agagaga

sumysya said...

comey sgt patung tu

fazianbatrisyia said...

cantik & menjadi la kak ita...siap biru lagi mata tu...omputih katakan...

Unknown said...

hebat.......

Unknown said...

hebat.....

farhal_haleeda said...

Hai! Saya birthday girl nye... TERIME KASIH BANYAK2 haha sgt happy dpt kek ni. Perfect :)

Irfa said...

comel comel

Unknown said...

Saya teringin nk dapat kek sherlock..saya jumpak website ni pon sbab saya search sherlock dan saya ni peminat tegar sherlock...pastu birthday saya plak 29/9 nih..tapi rasanya tak dapat laa kot sbab saya duduk Batu Kawan,Penang...huhuhu...

Post Top Ad

test