Biskut Ulat Bulu - masam manis f

Breaking

Jun 24, 2016

Biskut Ulat Bulu


Bila mendengar namanya sahaja pasti dah meremang bulu roma.
Ulat Bulu???
Tak gatal ke?
Jangan risau namanya aje ulat bulu.. Mungkin dari rupanya yang panjang berketak-ketak tu yang di panggil ulat bulu tu.. tapi tak mengatalkan..

Bisku ni di katakan bersal dari Sarawak dan ada yang kata dari Sabah. Tak kisahlah dari mana sekali pun apa yang penting rasanya sangat sedap!

Sekilas pandang kita sangkakan kuih makmur , biskut orang lama yang evergreen. Tapi rupa aje lebih kurang sama, rasanya mungkin sedikit berbeza.
Jika kuih makmur menggunakan kacang sebagai inti, biskut ini sebaliknya menggunakan kurma yang di potong halus. Ia juga di salut dengan gula halus berbanding biskut makmur yang di salut gula icing.




Buatnya adalah sedikit rumit, sebab nak kena letak inti dan gentel satu-satu. Memang mengantuk mata nak menghabiskan satu adunan. Tapi hasilnya berbaloi kerana rasanya yang sedap! kalau tak salut gula pun dah sedap. Bagi yang menjaga kesihatan , ita rasa tak payah salut gula. Tapi kalau nak kekalkan keasliannya.. salutlah gula.


BISKUT ULAT BULU
Resepi Oleh : Resepi Biskut

300gm tepung gandum
150gm tepung jagung
50gm susu tepung
180gm minyak sapi
100gm mentega
100gm gula icing
Perisa pandan hijau
Buah kurma yg dipotong memanjang, lebih kurang 6 hirisan drpd 1 biji buah kurma (Boleh jg guna jem kurma, tapi agak leceh utk dibentuk)
Castor sugar ~ hiasan, tabur diatas biskut

Cara-cara

Putar gula icing dan mentega hingga sebati. 
Kemudian masukkan minyak sapi, perisa pandan dan susu tepung. Putar hingga sebati. 
Masukkan tepung jagung dan tepung gandum, uli dgn tangan hingga sebati.
Selalunya tepung gandum diletak kemudian dan bergantung pada adunan. 
Kalau sudah dapat dibentuk tidak perlu habiskan 300gm. 
Selepas itu, bentuk doh sekecil ibu jari, dan letakkan satu hiris buah kurma, kemudian bentuk memanjang. Tekan atasnya dgn garfu utk bentuk ulat.

Masukkan kedalam loyang dan bakar pada suhu 160-180. 
Agak sukar utk menentukan biskut ini masak atau tidak sebab walaupun sudah masak biskutnya masih lembut, tetapi..kalau sudah letak diluar, ia akan mengeras sendiri. 
Untuk menentukan dah masak tengok dibawah biskut agak kekuningan. 
Sesudah diangkat dari oven taburkan castor sugar diatasnya sebagai hiasan. ( salutkan gula semasa bisku masih panas, jika dah sejuk gula tidak akan melekat )



2 comments:

Unknown said...

ita, nak tanya, satu adunan tu dpt berapa ekor ulat bulunya?

delia said...

kalau tidak mahu ada inti, boleh kah?

Post Top Ad

test