SELAMAT HARI KEMERDEKAAN - masam manis f

Breaking

Aug 31, 2011

SELAMAT HARI KEMERDEKAAN

 
 SELAMAT HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 
MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA! 
Kami anak2 merdeka mengucapkan jutaan terimakasih kepada semua pemimpin dulu, kini dan selamanya kerana pencapaian Malaysia yang membanggakan hingga di kenali di mata dunia....
Syabas! MALAYSIA
Pengisytiharan Kemerdekaan Tanah Melayu 
 
Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu telah diisytiharkan secara rasmi tepat jam 9.30 pagi pada 31 Ogos 1957. Upacara Pemasyhuran Kemerdekaan ini berlangsung di Stadium Merdeka dengan disaksikan lebih 20,000 orang termasuklah Raja-raja Melayu, tetamu-tetamu khas dari luar negara, anggota-anggota kabinet Kerajaan Persekutuan dan rakyat jelata. Pada upacara bersejarah ini wakil Queen Elizabeth II, Duke of Gloucester menyerahkan Watikah Perlembagaan kepada Perdana Menteri menandakan berakhirnya naungan British ke atas Tanah Melayu. Pengisytiharan Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu dibacakan oleh YTM Tunku Abdul Rahman Putra.  Selesai pengisytiharan dibaca, Tunku Abdul Rahman Putra melaungkan ‘MERDEKA’ sebanyak tujuh kali dan disambut oleh ribuan rakyat yang membanjiri Stadium Merdeka. Upacara ini kemudiannya disusuli dengan seruan azan yang melambangkan Islam sebagai agama rasmi negara yang baru merdeka, diikuti dengan acara menaikkan bendera Persekutuan Tanah Melayu sambil diiringi dengan lagu kebangsaan ‘Negaraku’. Sebanyak seratus satu das tembakan meriam dilepaskan menandakan Persekutuan Tanah Melayu telah menjadi sebuah negara yang merdeka dan berdaulat.

Marilah kita imbas kembali saat gilang gemilang upacara kemerdekaan berlansung supaya sentiasa di kenang oleh anak2 kita dan generasai akan datang


Allahyarham Mohamed Hamzah, pencipta bendera Malaysia yang kini dikenali sebagai Jalur Gemilang. Bendera Malaysia dicipta pada 1947. 

Prime Minister of Malaya / Malaysia
31st August 1957 - 22nd September 1970

Perdana Menteri Persekutuan Tanah Melayu, YTM Tunku Abdul Rahman Putra melaungkan ‘Merdeka’ pada Upacara Pemasyhuran Kemerdekaan negara. Upacara bersejarah ini turut disaksikan oleh ribuan rakyat yang membanjiri Stadium Merdeka, pada 31 Ogos 1957.

1 comment:

MyMekar.com said...

Salam kak,
Salam eidul fitri dan Salam Merdeka buat kakak sekeluarga semoga bergumbira di hari lebaran ini :-)

from :mymekar.com

Post Top Ad

test