Tips mengekalkan kesegaran jambangan bunga hidup - masam manis f

Breaking

Aug 11, 2012

Tips mengekalkan kesegaran jambangan bunga hidup


Siapa yang tak suka jika menerima sejambangan bunga hidup. Pasti hati juga turut berbunga-bunga ceria. Bunga hidup cukup sinonim dengan golongan wanita. Ita juga tidak terkecuali. Tapi untuk mengekalkan bunga hidup agar terus segar adalah sesuatu yang amat sukar memandangkan cuaca negara kita yang panas.

Bila tiba hari raya, bunga hidup juga menjadi satu kemestian yang akan di utamakan. Rumah jika terdapat sejambangan bunga hidup pasti akan tampak lebih manis. Ianya juga seolah-olah memberikan satu aura kepada pemilik kediaman.

Pelbagai tip dan panduan yang di sarankan , bagi memastikan bunga hidup didalam jambangan kekal lama. Ada yang mencadangkan meletakkan gula didalam air pasu bunga, tak kurang juga yang menyarankan meletakkan sedikit garam. Yang paling unik ada yang mencadangkan meletakkan duit syiling 1 sen. Waima apa pun sekali pertua yang di berikan pastinya ada jalan penyelesaian lain yang lebih lojik. Mari kita pelajari sedikit tip dan panduan di dalam mengekalkan kesegaran bunga hidup dari pakar seni hias.



Kunci kepada pengekalan kesegaran jambangan bunga hidup adalah dengan memastikan air yang digunakan sentiasa bersih dan bahagian batang yang dipotong bebas dari poket udara supaya ia boleh terus menyerap air.

Caranya begini
  • Langkah pertama, beli hanya bunga yang paling segar.
  • Pilih jambangan bunga yang masih belum berkembang dengan daun yang berkilat. Elakkan kuntuman bunga yang layu atau telah kembang masak.
  • Potong batang kuntuman bunga yang baru dibeli lebih kurang 2.5 sm di bawah air yang mengalir. Potong pada sudut 45°. Gunakan pisau tajam atau gunting pemangkas yang sebenar bagi memastikan bahagian batang yang dipotong tidak pecah atau hancur.
  • Pilih pasu yang tidak menyesakkan bunga-bunga berkenaan. Isikan dengan 8 cm air yang agak suam. Potongan batang yang terendam air akan mula mereput, sebab itu jangan penuhkan pasu dengan air.
  • Buang semua daun yang mungkin boleh jatuh ke dalam air. Daun reput dalam air menggalakkan perkembangan bakteria yang akan melitupi bahagian potongan batang dan mengurangkan kemampuan bunga menyerap air.
  • Letakkan jambangan bunga di ruang yang sejuk, tidak terkena cahaya matahari secara langsung. Juga jangan letak jambangan bunga berdekatan dengan buah-buahan masak kerana gas ethylene yang dibebaskan oleh buahan-buahan berkenaan akan memendekkan umur kesegaran bunga-bunga anda.
  • Setiap hari, potong batang kuntuman bunga sepanjang 0.5 sm pada sudut 45° di bawah aliran air dan tukar air di dalam pasu.

Rujukan : http://www.senihias.com/v2/?author=1&paged=9
Gambar dari : Google

6 comments:

Unknown said...

Oh mcm tu.. patut la selama ni bunga cpt layu.. x btl caranyer.. thank sis

Lelord said...

tq kak, tips berguna

Vickym5 said...

Can I get some of your recipes translated to english? I would love to have some of them. They look wonderful! Love the Roxy Cake!

Vickymartin5@charter.net

Vickym5 said...

Would love to have some of Masam Manis recipes in translated in english. Is this possible? Every thing looks so wonderful but I can't read what the ingredients say! I would love to know how to make the beautiful Roxy Cake Recipe!

Cik IvaFarid said...

Thnx for sharing... :)

Mona said...

salam tq ita.

Post Top Ad

test