TIPS MENGHIAS RUANG MAKAN - masam manis f

Breaking

Aug 10, 2012

TIPS MENGHIAS RUANG MAKAN

Ruang makan adalah ruang interaksi kedua yang tidak kurang pentingnya dalam sesebuah kediaman. Lazimnya, ruang ini di bina pada pelan lantai tengah yang menghubungkan ruang dapur dan ruang tamu.
Memandangkan peranannya yang amat besar, tidak hairanlah mengapa ia antara ruang yang tidak pernah terlepas daripada pengubahsuai.

Perubahan ketara yang ingin diaplikasikan pada ruang makan banyak bergantung pada trend semasa, dan juga bilangan ahli keluarga. Namun ada juga yang inginkan ruang makan untuk ahli keluarga berasingan dengan tetamu.
Faktor keluasan ruang dan baget banyak mempengaruhi seseorang dalam memilih material yang bersesuaian mengikut status mereka.

RUANG YANG TERHAD


Untuk lebih menampakkan keluasan pada satu ruang makan yang terhad, penggunaan cermin lebih membantu menampakkan keluasan sesuatu ruang. Penggunaan kertas dinding dan warna juga memainkan peranan besar untuk menghasilkan mood di ruang makan tersebut. 

RUANG SEDERHANA


Ruang yang sederhana dengan baget yang sederhana juga memerlukan perancangan dan penelitian khusus. Menjadikan media masa sebagai bahan rujukan antara alternatif yang bijak bagi mengatur perancangan dan mengurangkan perbelanjaan.
Pemilihan perabut yang bersesuaian dengan baget yang sederhana cukuplah sekadar tampil memenuhi keselesaan dan bertepatan dengan tema kediaman.

Apa yang penting anda harus memilih material yang tahan lasak dan berkualiti. Bagaimana pun apa yang perlu ditekankan perabut tidak terlalu ringkas dan terlalu berserabut.

Memilih kediaman berkonsep terbuka antara alternatif yang juga praktikal. Tidak perlu tambahan baget untuk membina panel pembahagi, namun kehadiran archway seumpamanya menjadikan penataan turut nampak sempurna. 

Sementara itu aksesori seperti lampu kristal turut boleh di tambah agar ruang tidak nampak kaku. Ia tampil sebagai penyeri ruang untuk kelihatan lebih menarik. 

BAGET BESAR DAN MEWAH


Peruntukan perbelanjaan yang besar biasanya di perlukan bagi kerja-kerja ubahsuaian ruang yang bersaiz besar. Dari sudut pandangan atas, kiri, kanan dan juga bawah semuanya haruslah diberikan sentuhan agar menghasilkan paparan ruang yang cukup berbeza, gah dan eksklusif.

Bagi yang mementingkan keselesaan dan kualiti sesuatu perabot, memiliki perabut berjenama sememangnya mampu memberi kepuasan berganda serta ruang bakal terlihat eksklusif.

TIPS MENGHIAS MEJA MAKAN

Tampilkan gaya elegan pada meja makan dengan meletakkan beberapa hiasan yang mempunyai ketinggian berlainan. Sebagai contoh letakkan kaki lilin berlainan ketinggian.

Gunakan pengaruh lampu untuk menyerlahkan hiasan meja. Lampu yang agak kuning dan malap mampu membangkitkan suasana romantik

Gunakan warna yang bersesuaian sebagai alas meja dan pinggan mangkuk. Elakkan daripada menggunakan alas meja berwarna gelap atau yang sewaktu dengannya. Pilih warna yang agak lembut.

Warna pinggan mangkuk juga perlu sepadan dengan warna alas meja. Elakkan menggunakan warna yang sama kerana ia boleh menengelamkan juadah yang terhidang. Warna seperti hijau, merah epal atau kuning lemon juga boleh dipertimbangkan.



  • Garfu di sebelah kiri pinggan
  • Sudu di sebelah kanan pinggan
  • Pisau diletakkan di sebelah kanan pinggan dengan mata pisau mengadap ke pinggan.
  • Gelas minuman diletakkan berderet di sebelah kanan atas.
  • Piring mentega atau roti di letakkan di sebelah kiri atas.



Rujukan dan panduan : Majalah IMPIANA
Gambar eksklusif dari : Google

3 comments:

mama ju said...

Salam sejahtera AA,
tERIMAkasih.
Macammana persiapan AA? kAKAK BIASA2 JE, TAK DE PUN YG BERGANTI.

Hanis Zulaikha said...

wahh..makin meriah raya nanti....

mochalicious said...

Wah...bestnye klu dapat camni...;-)

Post Top Ad

test