Birthday cake untuk suami tersayang - masam manis f

Breaking

Dec 16, 2013

Birthday cake untuk suami tersayang


Assalamualaikum dan selamat pagi semua. Macam mana cuaca di tempat sahabat-sahabat ita sekalian? 
Nampaknya cuaca di JB ni dah pun semakin cerah. Hujan pun dah berhenti. Matahari dah mula bersinar kembali. Harap cuaca yang indah dan matahari yang bersinar indah ini  juga memancarkan cahayanya di tempat sahabat-sahabat ita juga. 



Minggu ni ita banyak dapat tempahan untuk birthday cake. Kebanyakkan kek adalah untuk suami dan bapa tersayang. 
Hari ini ita nak kongsikan kek birthday untuk suami yang di hadiahkan oleh isteri tersayang. 
Kek yang ita buat ni adalah Rusian Black and White Cake. Bersaiz 9 inc bulat. 
Tema kali ini adalah tema kasih sayang. Kasih sayang seorang ayah kepada keluarga dan anak-anaknya.


Untuk mengambarkan betapa sayangnya ayah terhadap anak, ita meletakkan love berwarna warni menghiasi kek sebagai simbul betapa kasih ayah yang ceria dan segar untuk keluarga tersayang. 
Tali pula ibarat ikatan kekeluargaan yang utuh.



Customer, ingin ita letakkan figurine ayah dengan babynya. Ita tergambarkan tentang ayah yang begitu menyayangi anak-anaknya yang sentiasa membantu sang isteri menjaga dan melayan anak-anak setiap masa.

Betapa bahagianya bahtera kekeluargaan mereka. Ita berharap agar mereka terus melayari bahtera perkhawinan dan semoga rumahtangga mereka terus di sinari kebahagian dan sentiasa dilimpahi dengan kasih-sayang yang berpanjangan. 

Hari ini juga ita akan kongsikan bagaimana caranya ita membuat tali. Ramai yang bertanya cara dan kaedahnya. Ok ita kongsikan di sini cara mudah ita membuat tali.


Untuk membuat tali ni ada alat khas yang ita gunakan berbentuk skru macam dalam gambar. Ia didatangkan khas besama beberapa tools pelbagai corak yang kita inginkan. Ada bentuk bulat besar, kecil, ada bulat banyak dadengan saiz yang berbeza-beza mengikut apa yang kita inginkan. Ada bentuk empat segi , segi tiga dan juga bentuk diomond.

Ita tak ingat kat mana ita beli sebab ita beli ni dah lama juga, tapi yang pasti kat kedai jual bahan kek. Harganya agak mahal lah kalau tak silap ita RM 100 ++ dah tak ingat sangat lah dah lama dah ni.. tapi lebih kurang macam tu lah harganya. Cubalah cari kat kedai jual bahan kek. Ita ni suka sangat singgah kedai kek, kalau jumpa aje pasti ita singgah untuk cari barang-barang yang menarik. Bila dah banyak sangat kedai yang ita singgah ita dah tak ingat kedai yang mana satu.. tapi rasanya di KL lah kan. Kalau kat JB ni memang payah nak cari peralatan untuk buat kek.

Ok caranya mudah, kita boleh guna fondant atau gumpaste. 
Mula kita canai fondant atau gumpaste bentukkan selinder supaya mudah kita masukkan dalam alat itu tadi. Pas tu kita tutup skrunya yang kita dah letakkan tools yang kita inginkan. Untuk buat tali ita pilih tools yang ada banyak lubang-lubang kecil.
pas tu kita pusinglah skrunya nanti akan keluarlah fondant dengan bentuk tali yang kita inginkan. 
Pas tu kita pintallah ia membentuk tali. Mudah aje kan!
harap penaerangan ita ini sedikit sebanyak dapat memberikan idea kepada kawan-kawan untu mendeco atas kek yang di tempah oleh customer anda pula. Selamat mencuba
Happy cooking and baking


11 comments:

Ita Rossi said...

patutlah tali yg ita buat nampak cantik...prob nak cari alat tu lah pulak. So far tak pernah nampak kat kedai bakery. Apa2 pun thanks utk info yg sangat berguna. Hihihi...lepas ni kek kita pun bertali2 lah...

Ita Rossi said...

thanks for d info. Sangat2 berguna. kena cari alat tu di kedai bakery nanti.

nin9landers said...

Tq for info kak...nak kena cari ni tool tu

Is said...

Thanks a lot kak, berkongsi ilmu dgn kami semua...mmg x pernah tengok lg tool utk buat tali tu..sekarang baru tau..hee.. :)

Irfa said...

suka cuci mata je kat sini :)

Unknown said...

MashaAllah...cantiknya kek kak ita..saya memang suka sangat hasil seni tnagan akak... kagum sesangat...JazakAllahu Khairun Kasira kak...akak banyak inspired saya yang tengah belajar buat kek ni... ad ada yang dah jadi tempahan officemate pun..

fazianbatrisyia said...

kemas hasil kerja kak ita.

OOOOO...cam tu buat tali...

Damia kitchen said...

Ooo mcm tu rupanya. Tq kak so far sy pn x pernah jmpa lg

Unknown said...

Gumpaste tu mcmane nk bt kak...hihihi geram tgk krk2 akak...

Unknown said...

cantik sgt...creative..

tasty krafty said...

ada alatan khas rupanya.. walaupun harganya agak tinggi tapi berbaloi la kan..
p/s: harap lps ni ada sharing ttg gumpaste+fondant yg akak ckp aritu.. =)


www.facebook.com/tastykrafty

Post Top Ad

test