Apa beza cupcake, cup cake dan muffin? - masam manis f

Breaking

Apr 24, 2014

Apa beza cupcake, cup cake dan muffin?

Assalamualaikum,


Hari ni ita nak bincangkan  perbezaan antara cup cake dan muffin yang sering di tanyakan oleh kawan-kawan.
Sekali imbas memang kita lihat kejadiannya sama, iaitu di masak dalam bekas atau acuan kertas secara berasingan atau individu, tapi sebenarnya ia mempunyaai banyak perbezaan tak kira samaada dari segi rasa, tekstur dan penyediaan.


Apa kata kita kenali dahulu apa itu cup cake sebelum kita buatkan perbandingan antara cup cake dan muffin.

Tahukah anda bila bermulanya sejarah pembikinan cup cake?
Cup cake yang di kenali sebagai fary cake di British dan patty cake di Australia adalah kek yang di masak dalam cawan kecil atau bekas kecil secara berasingan. Di kisahkan pada zaman dahulu, para kulinari memasak cup cake dalam cawan kopi kecil atau teh yang di perbuat daripada seramik, kerana pada masa itu tidak ada cawan kertas atau loyang muffin seperti hari ini. Oleh kerana itu mereka menamakannya cup cake, yang bermaksud kek yang di masak di dalam cawan.


Selain itu ada yang menyatakan di sebabkan ukuran bahan-bahan untuk membuat cup cake kebiasannya di ukur dalam unit cawan, itu juga adalah antara penyebab ianya di beri nama cup cake juga.


Cup cake telah berkembang di Amerika sekitar abad ke 19. Kebiasannya ia di sajikan secara individu dan dihidangkan untuk acara-acara tertentu khas untuk tetamu yang datang.

Jangan silap ada perbezaan untuk ejaan antara cup cake dan cupcake yang mempunyai maksud yang berbeza juga. Cup cake adalah kek yang di masak dalam cawan kertas hari ini. Pada tahun 1828 atau  awal abad ke 19, cupcake pula di perkenalkan. Apa pula bezanya cup cake dan cupcake? wah.. dah pening dah ni..



Cupcake pula adalah kek yang di masak dengan ukuran yang kecil atau sekarang ni kita lebih selesa memanggilnya miniature cake atau ada juga yang memanggilnya mini cake.




Sebenarnya kedua-dua ni adalah menggunakan bahan yang sama seperti kita membuat kek, cuma bezanya cup cake di bakar dalam cawan kertas yang comel, manakala cupcake di bakar dalam acuan loyang kecil.


Tekstur cup cake adalah lembut dan rasanya juga manis. Ia juga di hiasi dengan pelbagai deco bersesuaian dengan tema dalam sesuatu majlis tertentu. Kebiasannya cup cake di saluti krim tidak kiralah samaada menggunakan buttercream, coklat krim, atau fresh cream. Ia juga di hiasi kemas dengan manik berwarna-warni yang tujuan utamanya untuk menarik perhatian kanak-kanak. Kini kebayakkan cup cake juga di hiasi fondant dan figurine comel untuk menambahkan lagi viarasi dalam decoration cup cake itu sendiri.



Cup cake lebih sesuai menggunakan resepi kek yang agak padat seperti butter cake. Penyediaannya tidak sesuai menggunakan resepi span kek yang lebih lembut. Bila menggunakan span kek, kek akan mengecut bila sejuk dan tidak sesuai sebagai penyedian cup cake maupun cupcake.

Kebiasannya cup cake di hidangkan untuk majlis keramaian hari ulang tahun atau hari perkhawinan. Bentuknya yang comel dengan deco yang tampil menarik buatkan kita seakan sayang untuk memberikan gigitan pertama..


Kini ada muncul satu lagi cup cake tapi lebih dikenali cake in cup atau cake in jar.
Kaedah penyediaannya sama seperti kek biasa juga cuma bezanya jika cake in jar di masak di dalam jar, manakala cake in cup pula, kek dimasak di dalam loyang atau tray yang lebih besar, kemudian di potong dengan cutter mengikut saiz cawan plastik.
Kek ini lebih digemari kerana ia dilapisi krim diantara lapisan kek yang menjadikan rasanya lebih enak.


Kek ini biasanya tidak di hiasan sarat kerana ia bertutup. Deconya yang simple dan sedikit ringan buatkan ianya sering menjadi pilihan sebagai buah tangan untuk para tetamu.


Kini cup cake maupun cupcake tampil lebih ayu dan menarik bila dijadikan sebagai hantaran untuk hari bahagia pasangan mempelai.



Bagaimana pula dengan muffin? nampak macam serupa aje..

Walau nampak serupa ianya adalah kek yang bebeza. Muffin sebenarnya adalah dari kelompok roti. Cara penyediaannya juga sama seperti kaedah membuat roti ringkas dan mudah Banyak menggunakan tepung roti dan kurang didalam penggunaan telur. Cuma ianya di bakar dalam loyang muffin yang kecil. Kerana itu tidak hairanlah jika ianya juga di  diklasifikasikan sebagai quick bread -quickly made and quickly eaten. Jika cup cake dihidangkan untuk majlis keraian, muffin pula adalah sajian yang dihidangkan untuk sarapan pagi atau pun untuk minum petang.


Muffin tidak lah pula dihias dengan krim, ianya juga tidak di deco. Bentuknya yang munjut ke atas dan pecah di permukaan yang tidak menjadikan ianya sebagai kek hiasan. Ia juga di masak dalam cawan kertas yang lebih tinggi dan dibakar dalam loyang muffin khas.

Terdapat 2 kaedah atau jenis muffin dan kedua-duanya mempunya kaedah dan penyediaan yang berbeza. Satu yang teksturnya yang lebih padat dan kasar seakan roti dan cara penyediaannya juga sama seperti kaedah penyediaan roti. Kebiasannya ia menggunakan minyak jagung dalam penyediannya. Muffin ini kurang manis , enak di nikmati bersama secawan air kopi ketika masih panas, dan tidak boleh di simpan lama kerana ia cepat keras.


Kaedah penyediaannya pula di bahagikan adunan kepada 2 bahagian, satu bahan yang kering dan satu bahagian bahan yang basah. Bahan tidak di pukul di dalam mixer sebaliknya campurkan bahan basah ke dalam bahan kering dan gaul perlahan dengan spatula. Adunan akan kasar dan berketu-ketul. Adunannya juga pekat dan kental. 

Mufin yang mempunyai kandungan gula dan mentega yang tinggi lebih menyerupai kek mentega.  Teksturnya lebih lembut dan halus seperti kek mentega . Tidak hairanlah jika di kedai bakeri dan hotel-hotel, mereka lebih gemar menjual mufin jenis kek berbanding mufin seakan roti.Rasanya juga enak, ia juga boleh di tambahkan raisin, badam dan tampil kebiasannya dengan perasa, vanilla, coklat dan pisang.

Untuk muffin ini pula kaedah penyediaannya sama seperti kaedah penyediaan membuat kek mentega, cuma kandungan bahan cecair lebih sedikit berbanding kek biasa. Tekstur adunan juga lebih licin dan lembut.

Ok macam mana? dah dapat bezakan antara cup cake, cupcake dan muffin. Ita harap penerangan yang serba ringkas ini  sedikit sebanyak dapat menjawab beberapa persoalan yang seringkali ditanya.




22 comments:

Zam said...

oh ade beza ek cupcake dgn cup cake.. bru tahu ni ha

nZaOdonut said...

Salam kak Azlita..

owhhh bru tau beza "cup cake" ngan "cupcake" tu...

bestt2 info akak :)

mekasih sharing...

Unknown said...

oh ada beza rupanya...emmm...takut nnt cist pening kepala pulak... tq kak psl info

jay jemali said...

Waalaikumusalam.
Jutaan terima kasih.
Sekarang baru tahu beza antara cup cake, cupcake dan muffin.

Saya ade satu soalan.
Ape beza New York Cheesecake dan Boston Cheesecake.
Terima kasih.

Belinda Adzmi Ibu Ilhamny said...

subhanallah terpegun saya tgk ukiran cake kat atas semua.. memang gifted betullah..

Unknown said...

Baru saya faham setelah membaca penerangan kak ita

MyRainbowDreams said...

Tiap kali saya tengok gambar kek kak ita, mmg x cakap apa selain geleng kepala & speechlesssss

Nasa Mulia said...

terima kasih kak infonya....

fazianbatrisyia said...

TQ for sharing kak ita. Rindunya dgn blog ni & tuannya.
Terpesona tgk semua hasil tgn kak ita...org yg tak lokek mmg rezekinya murah...

Gee® said...

Terima kasih Cikgu iTa... hihihi

Unknown said...

Terima Kasih byk2 kak Ita di atas penjelasan yg panjang lebar..
Sgt2 membantu.. (y)

Unknown said...

Terpesona tengok kreativiti ita..ini la blog yg paling saya minati.. Bkn hnya hasil masakan dan fotoshoot yg menakjubkan dpt dilihat diblog ini ttp juga cara ita mengolah ayat begitu indah dan tersusun..begitu profesional..

Unknown said...

Cara ita mengolah ayat begitu indah dan tersusun.. Inilah Blog yg paling saya minati.. Hasil masakan dan fotoshoot yg sngt menakjubkn..

Unknown said...

Bagus..... saya dari indonesia selalu & favorit blog kak ita, saya sayang kak ita.

Unknown said...

Saya dari indonesia
Saya sangat suka hasil karya kak ita, terima kasih info-info nya.
Saya sayang kak ita

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Kak Ita..Terima kasih atas pengkongsiaan info ni.Suker tgk deko yg gambar org tudung tu...cantik sgt!!!

KakKeen said...

Gud info for me....TQ Kak Ita....tak tahu plak Ada beza antara cup cake & cupcake....hehe...

Hanni Hannani said...

Assalam kak ita. Didoakan kak ita sihat hendaknya. Sy silent reader sgt kagum dn bakat dan kesungguhah akak dlm menghasilkan kek dan masakan yg sgt lah terkata..mashaAllah sgt beruntung dpt kenal blog ni... keep it up kak ita ekk. ;)

Unknown said...

Tq kak share info

NZJSKP said...

Tq,byk maklumat utk org baru seperti saya...bbrp resepi saya dah cuba....menjadi,sedap....tq

Unknown said...

Tq penerangan kak ita

Eh! Pop Media said...

Salam. Saya Amir dari iluminasi[.]com.

Saya ingin memohon keizinan puan untuk berkongsi sebahagian info dalam post ini.

Kredit dan link kepada blog puan telah diberikan.

Puan boleh melihat artikel tersebut di sini: https://iluminasi.com/bm/resepi-pilihan-muffin-brownie-paling-sedap.html

Jika puan mahu saya membuang kandungan yang diambil, boleh hubungi dengan kadar segera melalui email: amirwrites_271@yahoo.com.

Maklumbalas dari pihak puan adalah amat dihargai. :)

Post Top Ad

test